LEGEA nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari

Mai vezi:    >>   NORMA DE APLICARE A LEGII 230/2007 PRIVIND INFIINTAREA, ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA ASOCIATIILOR DE PROPRIETARI

LEGEA privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de proprietari


CAPITOLUL I

Dispoziţii generale, definiţii
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspecondominiu– proprietatea
imobiliară formată din proprietăţi individuale, definite apartamente
sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţe, şi proprietatea
comună indiviză. Poate fi definit condominiu şi un tronson cu una
sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în
care se poate delimita proprietatea comună;
b) proprietate individuală - apartamentul sau spaţiul cu altă
destinaţie decât aceea de locuinţă, parte dintr-o clădire, destinată
locuirii sau altor activităţi, care împreună cu cota-parte indiviză din
proprietatea comună constituie o unitate de proprietate imobiliară.
Cu excepţia unor situaţii pentru care există alte prevederi exprese
în prezenta lege sau în acordul de asociere, dreptul de proprietate
asupra unei proprietăţi individuale dintr-un condominiu trebuie
considerat în acelaşi mod ca şi dreptul de proprietate asupra altor
bunuri imobile;
c) proprietate comună - toate părţile dintr-un condominiu
care nu sunt apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă;
d) proprietate comună aferentă tronsoanelor sau scărilor
care nu poate fi delimitată - cel puţin o instalaţie pe verticală care
alimentează în comun tronsoane ori scări sau părţi de construcţie
comune tronsoanelor sau scărilor, care nu pot fi definite separat din
punct de vedere fizic ca poziţie şi suprafaţă;
e) cotă-parte indiviză - cota-parte de proprietate care îi revine
fiecărei proprietăţi individuale din proprietatea comună şi este
egală cu raportul dintre suprafaţa utilă a proprietăţii individuale şi
totalul suprafeţelor utile ale tuturor proprietăţilor individuale;
f) proprietar al spaţiului, respectiv al apartamentului -
persoana fizică sau juridică, de drept public sau de drept privat,
care are în proprietate acel spaţiu, respectiv apartament, într-un
condominiu;
g) asociaţie de proprietari – formă de asociere autonomă şi
nonprofit a majorităţii proprietarilor dintr-un condominiu;
h) acord de asociere - actul care consfinţeşte decizia
proprietarilor de a se asocia;
i) cheltuieli ale asociaţiei de proprietari - cheltuielile sau
obligaţiile financiare ale asociaţiei care sunt legate de exploatarea,
reparaţia sau întreţinerea proprietăţii
comune, precum şi
cheltuielile cu serviciile de care beneficiază proprietarii şi care nu
sunt facturate individual către proprietăţile individuale;
j) cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de
proprietari – suma corespunzătoare din cheltuielile asociaţiei pe
care fiecare proprietar este obligat să o plătească lunar;
k) atestat - actul care dovedeşte calitatea de administrator de
imobil.


CAPITOLUL II
Înfiinţarea şi înregistrarea asociaţiei de proprietari


Art. 4. - (1) Asociaţia de proprietari are drept scop
administrarea şi gestionarea proprietăţii comune care, pe lângă
drepturi, impune obligaţii pentru toţi proprietarii.
(2) Consecinţele neluării măsurilor de organizare şi
funcţionare cu privire la administrarea şi gestiunea proprietăţii
comune sunt în răspunderea juridică a tuturor proprietarilor sau a
reprezentanţilor acestora, după caz.
Art. 5. - (1) Asociaţia de proprietari se înfiinţează prin
acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul
proprietarilor apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât
aceea de locuinţă, din cadrul unei clădiri. Acordul se consemnează
într-un tabel nominal, anexă la acordul de asociere.
(2) În clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau
scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson sau
scară în parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate
comună aferentă tronsoanelor sau scărilor, care nu poate fi
delimitată.
(3) Dacă este cazul, asociaţiile de proprietari înfiinţate pe
scări sau tronsoane de clădire îşi reglementează între ele raporturile
juridice cu privire la aspectele tehnice comune acestora printr-o
anexă la acordul de asociere.

Art. 6. - (1) Cererea pentru dobândirea personalităţii
juridice a asociaţiei de proprietari, împreună cu statutul, acordul de
asociere şi procesul-verbal al adunării generale de constituire se
depun şi se înregistrează la organul financiar local în a cărui rază
teritorială se află clădirea.
(2) Statutul şi acordul de asociere se întocmesc în baza
prezentei legi.
(3) Acordul de asociere trebuie să conţină:
a) adresa şi individualizarea proprietăţii individuale, potrivit
actului de proprietate;
b) numele şi prenumele tuturor proprietarilor;
c) descrierea proprietăţii, cuprinzând: descrierea clădirii,
structura clădirii, numărul de etaje, numărul de apartamente
structurate pe număr de camere, numărul spaţiilor cu altă destinaţie
decât aceea de locuinţă, suprafaţa terenului aferent clădirii;
d) enumerarea şi descrierea părţilor aflate în proprietate
comună;
e) cota-parte indiviză ce revine fiecărui proprietar din
proprietatea comună.
(4) Asociaţia de proprietari dobândeşte personalitate
juridică în baza încheierii judecătorului-delegat desemnat la
organul financiar local de către preşedintele judecătoriei în a cărei
circumscripţie teritorială se află clădirea.
(5) Încheierea se dă fără citarea părţilor şi este executorie.
(6) Încheierea este supusă recursului în termen de 5 zile de
la comunicare. Recursul se judecă cu citarea părţilor.

Art. 7. - Înscrierea ulterioară în asociaţia de proprietari a
proprietarilor care nu au fost prezenţi la adunarea generală de
constituire se face la cererea scrisă a acestora, fără alte formalităţi.

Art. 8. - (1) Pentru modificarea sau completarea statutului
ori a acordului de asociere este necesar acordul a cel puţin 2/3 din
numărul proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari.
(2) Orice modificare sau completare se înregistrează la
judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare, fără
alte formalităţi.


CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile proprietarilor


Art. 9. - Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au
dreptul să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a
proprietarilor, să-şi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi
să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari.
Pentru a beneficia de dreptul de a fi ales, persoana în cauză trebuie
să aibă capacitate deplină de exerciţiu.

Art. 10. - Proprietarii au dreptul să cunoască toate aspectele
ce ţin de activitatea asociaţiei şi au acces, la cerere, la orice
document al acesteia.

Art. 11. - (1) Proprietarul poate aduce îmbunătăţiri sau
modificări proprietăţii sale individuale, cu respectarea prevederilor
legale referitoare la autorizarea de către autoritatea publică locală a
modificărilor constructive, fără a pune în pericol integritatea
structurală a clădirii sau a altor proprietăţi individuale.
(2) Proprietarul nu poate schimba aspectul sau destinaţia
proprietăţii comune, fără a obţine mai întâi acceptul din partea
asociaţiei de proprietari.

Art. 12. - Zidurile dintre apartamentele sau spaţiile alăturate,
care nu fac parte din structura de rezistenţă a clădirii şi din
proprietatea comună, pot fi reamplasate prin acordul între
proprietarii apartamentelor sau spaţiilor respective, pe baza
autorizaţiei de modificare a construcţiei, eliberată de autoritatea
publică locală şi cu înştiinţarea asociaţiei. Zidurile dintre
apartamente sau spaţii şi proprietatea comună, care nu fac parte din
structura de rezistenţă a clădirii, pot fi reamplasate numai prin
modificarea acordului de asociere, în baza hotărârii majorităţii
proprietarilor şi a autorizaţiei de modificare a construcţiei eliberate
de autoritatea publică locală.

Art. 13. - Veniturile obţinute din exploatarea proprietăţii
comune aparţin asociaţiei de proprietari. Aceste venituri
alimentează fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari pentru
reparaţii şi investiţii cu privire la proprietatea comună şi nu se
plătesc proprietarilor.

Art. 14. - Proprietarul este obligat să menţină proprietatea
sa individuală, apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât aceea
de locuinţă, în stare bună, pe propria cheltuială. Niciun proprietar
nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate
comună sau individuală a celorlalţi proprietari din condominiu.

Art. 15. -Cu un preaviz de 5 zile, proprietarul este obligat
să accepte accesul în apartamentul sau în spaţiul său al unui
delegat al asociaţiei, atunci când este necesar să se inspecteze, să
se repare sau să se înlocuiască elemente din proprietatea comună la
care se poate avea acces numai din respectivul apartament sau
spaţiu. Fac excepţie cazurile de urgenţă, când accesul se poate face
fără preaviz.

Art. 16. - (1) Proprietarii sunt obligaţi să ia măsuri pentru
consolidarea sau modernizarea clădirii, pentru reabilitarea termică
şi eficienţa energetică, potrivit prevederilor legale. Indiferent de
natura intervenţiilor se va avea în vedere menţinerea aspectului
armonios şi unitar al întregii clădiri.
(2) În clădirile afectate de seisme, proprietarii au obligaţia de a
lua de urgenţă măsuri pentru consolidare, cu sprijinul autorităţii
publice locale sau centrale.

Art. 17. - Dacă proprietarul unui apartament ori spaţiu sau
oricare altă persoană care acţionează în numele său provoacă
daune oricărei părţi din proprietatea comună sau unui alt
apartament sau spaţiu, respectivul proprietar sau respectiva
persoană are obligaţia să repare stricăciunile sau să plătească
cheltuielile pentru lucrările de reparaţii.

Art. 18. - În cazurile în care, în clădirile de locuinţe, unul
dintre proprietari sau chiriaşi împiedică, cu bună-ştiinţă şi sub orice
formă, folosirea normală a clădirii de locuit, creând prejudicii
celorlalţi proprietari sau chiriaşi, după caz, proprietarii sau
reprezentantul legal al acestora pot solicita instanţei să hotărască
măsurile pentru folosirea normală a clădirii, precum şi plata
daunelor.

Art. 19. - În cazul spaţiilor, respectiv al apartamentelor cu
mai mult de un proprietar, raporturile de coproprietate vor fi
reglementate potrivit dreptului comun.

Art. 20. - (1) Proprietarii care îşi înstrăinează apartamentele
sau spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă sunt obligaţi
ca, la întocmirea formelor de înstrăinare, să facă dovada achitării la
zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari.
(2) Notarii publici nu vor autentifica actele de înstrăinare
fără o adeverinţă din partea asociaţiei de proprietari, care să
reprezinte dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la
cheltuielile asociaţiei de proprietari, eliberată în original sub
semnătura preşedintelui şi a administratorului asociaţiei de
proprietari, cu precizarea numelui şi prenumelui acestora, şi cu
ştampila asociaţiei de proprietari. Actele de înstrăinare încheiate cu
nerespectarea acestei obligaţii sunt nule de drept.
(3) În cazul existenţei unor datorii către asociaţia de
proprietari, înstrăinarea proprietăţii se poate face numai dacă se
introduce în contract o clauză privitoare la preluarea datoriilor de
către cumpărător.

CAPITOLUL IV
Organizarea şi funcţionarea asociaţiei de proprietari


Art. 21. - (1) La adunarea generală de constituire a asociaţiei
de proprietari, proprietarii vor alege, dintre cei prezenţi, un comitet
executiv, format din preşedintele asociaţiei de proprietari şi un
cenzor sau o comisie de cenzori, şi vor hotărî numărul membrilor
acestora şi durata mandatelor lor. Dacă dintre membrii asociaţiei
de proprietari nu se poate alege un cenzor sau comisia de cenzori,
atunci adunarea generală a proprietarilor membri ai asociaţiei de
proprietari va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui
cenzor din afara asociaţiei de proprietari, persoană fizică sau
juridică de specialitate, pe bază de contract sau convenţie de
prestări de servicii.
(2) Cenzorul sau membrii comisiei de cenzori trebuie să
aibă cel puţin studii medii şi pot depune, dacă adunarea generală a
asociaţiei de proprietari hotărăşte astfel, într-un cont bancar al
asociaţiei de proprietari, o garanţie suficientă şi îndestulătoare, pe
baza unui contract de garanţie încheiat în acest sens. Cuantumul
garanţiei nu poate fi mai mic decât media anuală a totalului
cheltuielilor lunare ale asociaţiei.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie candidatul
care va obţine cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor
comitetului executiv, fie oricare alt membru al comitetului
executiv ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor din cadrul
adunării generale. Preşedintele, în situaţii deosebite, poate numi
temporar dintre membrii comitetului executiv un vicepreşedinte
căruia îi poate delega atribuţiile sale.

Art. 22. - (1) Deponentul garanţiei menţionate la art.21
alin.(2) nu poate dispune în nici un mod de suma depusă drept
garanţie şi nici de dobânda aferentă, decât după îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii: aprobarea descărcării de
gestiune privind exerciţiul financiar precedent de către adunarea
generală a membrilor asociaţiei de proprietari, precum şi încetarea
efectelor delegaţiei menţionate la art.21.
(2) În cazul în care se constată de către reprezentanţii
asociaţiei de proprietari sau de către proprietarii înşişi minusuri în
gestiune, asociaţia poate dispune asupra unei sume de bani egale
cu cuantumul minusului în gestiune, direct din contul bancar
menţionat la art.21 alin.(2), cu aprobarea scrisă, expresă, anterioară
a adunării generale, fără a avea nevoie de consimţământul
deponentului garanţiei.

Art. 23. - (1) După adunarea generală de constituire a
asociaţiei de proprietari, va avea loc cel puţin o dată pe an, în
primul trimestru, o adunare generală a proprietarilor membri ai
asociaţiei. Responsabilitatea cu privire la neconvocarea a cel puţin
unei adunări generale a proprietarilor aparţine membrilor
comitetului executiv, inclusiv preşedintelui asociaţiei de
proprietari.
(2) Adunarea generală este alcătuită din toţi proprietarii
membri ai asociaţiei de proprietari.
(3) Adunarea generală ordinară se convoacă fie de
preşedintele asociaţiei de proprietari, fie de comitetul executiv.
(4) Pentru situaţii speciale sau de maximă urgenţă, adunările
generale extraordinare ale asociaţiei pot fi convocate oricând de
către comitetul executiv sau de către cel puţin 20% din numărul
proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari.
(5) Proprietarii trebuie anunţaţi, prin afişare la loc vizibil sau
pe bază de tabel nominal convocator, asupra oricărei adunări
generale a asociaţiei de proprietari, cu cel puţin 7 zile înainte de
data stabilită, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării
generale. Ordinea de zi anunţată se poate completa prin hotărârea
adunării generale.
 


Art. 24. - (1) Adunarea generală poate adopta hotărâri, dacă
majoritatea proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari
(jumătate plus unu) sunt prezenţi personal sau prin reprezentant
legal.
(2) Dacă la prima convocare nu este întrunit cvorumul
necesar de jumătate plus unu, adunarea generală va fi suspendată şi
reconvocată în termen de maximum 10 zile de la data primei
convocări.
(3) La adunarea generală reconvocată, dacă există dovada că
toţi membrii asociaţiei de proprietari au fost convocaţi, hotărârile
pot fi adoptate indiferent de numărul membrilor prezenţi, prin
votul majorităţii acestora.
(4) Hotărârile adunării generale a asociaţiei de proprietari
sunt obligatorii şi pentru proprietarii din condominiu care nu au
fost prezenţi la adunarea generală, precum şi pentru proprietarii
care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari.

Art. 25. - (1) Pentru adoptarea hotărârilor în adunarea
generală a asociaţiei de proprietari, se vor avea în vedere
următoarele:
a) fiecare proprietar are dreptul la un vot pentru proprietatea
sa;
b) pentru hotărârile cu privire la stabilirea fondurilor de
investiţii pentru consolidare, reabilitare şi modernizare, votul
fiecărui proprietar are o pondere egală cu cota-parte din
proprietatea comună;
c) proprietarul poate fi reprezentat în adunarea generală de
către un membru al familiei sau de către un alt reprezentant care
are o împuternicire scrisă şi semnată de către proprietarul în
numele căruia votează;
d) un membru al asociaţiei de proprietari poate reprezenta
unul sau mai mulţi membri absenţi, dacă prezintă împuternicire
semnată de către proprietarii în numele cărora votează;
e) în cazul unui vot paritar, votul preşedintelui asociaţiei de
proprietari este decisiv.
(2) Hotărârile adunărilor generale vor fi luate cu votul
majorităţii membrilor asociaţiei de proprietari prezenţi la adunarea
generală convocată sau reconvocată, după caz. În statutul propriu
al asociaţiei de proprietari pot fi prevăzute şi alte condiţii, dar nu
mai puţin de jumătate plus unu din voturile celor prezenţi la
adunarea generală convocată sau reconvocată.
(3) În situaţii excepţionale, hotărârile pot fi luate prin
acordul scris al majorităţii proprietarilor unei scări sau unui bloc,
membri ai asociaţiei de proprietari, pentru probleme care îi vizează
direct, pe bază de tabel nominal.
(4) Hotărârile adunărilor generale se consemnează în registrul
de procese-verbale al asociaţiei de proprietari, se semnează de
către toţi membrii comitetului executiv şi se comunică, în scris,
tuturor proprietarilor.

Art. 26. - Dacă o hotărâre a adunării generale este contrară
legii, statutului sau acordului de asociere a asociaţiei de proprietari
sau este de natură să producă daune intereselor proprietarilor,
aceştia pot ataca în justiţie respectiva hotărâre, în termen de 45 de
zile de la adoptarea acesteia. Acţionarea în justiţie nu întrerupe
executarea hotărârii decât în cazul în care instanţa dispune
suspendarea acesteia.

Art. 27. - Adunarea generală a proprietarilor membri ai
asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii
comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a
asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetele de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv reprezentat de preşedintele
asociaţiei de proprietari pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a
persoanei care ocupă funcţia de administrator imobile sau a altor
angajaţi sau prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a
clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut,
prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.

Art. 28. - (1) Asociaţia de proprietari poate intermedia
servicii între furnizori şi proprietarii consumatori, în special cu
privire la serviciile publice de utilităţi, pe baza unor contracte de
prestări de servicii sau de furnizare cu caracter individual. Pentru
contractele de furnizare cu caracter individual, drepturile şi
obligaţiile cu privire la serviciul furnizat aparţin, pe de o parte,
furnizorului şi de cealaltă parte, proprietarului.
(2) Pentru recuperarea debitelor cu privire la serviciile
publice de utilităţi, furnizorul serviciului va acţiona împotriva
proprietarilor restanţieri.
(3) Serviciul de intermediere din partea asociaţiei de
proprietari constă în: repartizarea facturilor către proprietari prin
lista de plată lunară, încasarea şi plata sumelor reprezentând
contravaloarea consumului facturat, înştiinţarea furnizorului cu
privire la debitori.

Art. 29. - (1) Cu excepţia atribuţiilor rezervate exclusiv
proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente
sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, comitetul
executiv reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi
exploatarea clădirii.
(2) Comitetul executiv poate angaja personal specializat
pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.
Art. 30. - (1) Comitetul executiv, reprezentat de preşedintele
asociaţiei de proprietari, are următoarele atribuţii:

a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi
urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a
acordului de asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind reguli pentru
ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi pentru
respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere precum şi alte decizii ce privesc activitatea din asociaţia
de proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi
pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea,
înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu
privire la consumurile aferente proprietăţii comune;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi activităţi şi
urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul
asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi
plăţilor lunare;
g) pentru scopul şi activităţile asociaţiei de proprietari,
angajează şi demite, încheie şi reziliază contracte;
h) îşi asumă obligaţii în nume propriu sau în numele
proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele
legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în nume propriu sau în
numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele
legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări ale asociaţiei de
proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc
cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe
toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin
hotărârile adunării generale.
(2) Şedinţele comitetului executiv sunt legal întrunite dacă
jumătate plus unu din numărul membrilor săi sunt prezenţi.
Şedinţele comitetului executiv pot fi convocate de preşedintele
asociaţiei de proprietari sau de jumătate plus unu din numărul
membrilor săi.
(3) Deciziile comitetului executiv se consemnează în
registrul de decizii al comitetului executiv.

Art. 31. - (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari
reprezintă asociaţia în derularea contractelor şi îşi asumă obligaţii
în numele acesteia. El reprezintă asociaţia de proprietari în relaţiile
cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui
proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în
procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a
adunării generale a proprietarilor.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari supraveghează şi
urmăreşte aplicarea hotărârilor adunării generale, respectarea
prevederilor statutului şi acordului de asociere, precum şi aplicarea
deciziilor comitetului executiv. Acesta, în funcţie de situaţie, poate
propune comitetului executiv sau adunării generale, după caz,
măsuri împotriva celor care nu respectă regulile, regulamentele,
hotărârile şi deciziile asociaţiei de proprietari, conform
prevederilor legale şi statutare.

Art. 32. - (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari sau
membrii comitetului executiv pot fi remuneraţi pe baza unui
contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a
proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi
cheltuieli.
(2) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii
comitetului executiv, inclusiv preşedintele asociaţiei de proprietari,
răspund personal sau în solidar, după caz, în faţa legii şi a
proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor
în mod deliberat.

Art. 33. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de
proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor,
deciziilor, regulilor şi regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmesc şi prezintă adunării
generale rapoarte asupra activităţii lor şi asupra gestiunii asociaţiei
de proprietari, propunând măsuri.
(2) Cenzorul sau cenzorii aleşi ai asociaţiei de proprietari pot
fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat conform hotărârii
adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual
de venituri şi cheltuieli.
(3) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, cenzorul
sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund personal sau în
solidar, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi
prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 34. - (1) Administrarea, întreţinerea, investiţiile şi
reparaţiile asupra proprietăţii comune sunt în sarcina asociaţiei de
proprietari.
(2) Asociaţia de proprietari angajează persoane fizice
atestate pentru funcţia de administrator sau încheie contracte cu
persoane juridice specializate şi autorizate pentru realizarea,
respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreţinerii,
investiţiilor şi reparaţiilor asupra proprietăţii comune.

CAPITOLUL V
Administrarea în asociaţia de proprietari


Art. 35. - (1) Pentru activitatea de administrare care include
activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie,
asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate
pentru funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia
contract de administrare cu persoane juridice specializate şi
autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul
asociaţiilor de proprietari sau care au ca activitate principală
administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract.
Administratorilor de imobile li se aplică în mod corespunzător
prevederile art.21 alin.(2) şi art.22 din prezenta lege.
(2) Persoanele fizice pot fi angajate prin încheierea unui
contract individual de muncă, conform celor stabilite prin
negociere directă.
(3) Candidaţii pentru funcţia de administrator de imobile
trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari
documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale
prevăzute de lege şi trebuie să nu fi suferit nici o condamnare.
(4) Comitetul executiv adoptă decizii asupra cuantumului
salariilor, al indemnizaţiilor şi al eventualelor premieri care se
acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă,
precum şi asupra valorii şi a modalităţilor de contractare, în cazul
în care administrarea clădirii este asigurată de persoane juridice, în
limita bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea
generală a proprietarilor.
(5) De asemenea, comitetul executiv decide şi asupra
acordării unor drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari
care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita
bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a
proprietarilor.

Art. 36. - Administratorul, persoană fizică sau juridică, are,
în principal, următoarele atribuţii:
a) prestarea serviciilor în mod profesional;
b) gestionarea bunurilor materiale şi a fondurilor băneşti;
c) efectuarea formalităţilor necesare în angajarea contractelor
cu furnizorii de servicii pentru exploatarea şi întreţinerea clădirii,
derularea şi urmărirea realizării acestor contracte;
d) asigurarea cunoaşterii şi respectării regulilor cu privire la
proprietatea comună;
e) gestionarea modului de îndeplinire a obligaţiilor
cetăţeneşti ce revin proprietarilor în raport cu autorităţile publice.
Obligaţiile cetăţeneşti sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea
generală a proprietarilor;
f) îndeplinirea oricăror altor obligaţii expres prevăzute de
lege.

Art. 37. - Pentru lucrările privind proprietatea comună,
administratorul, ţinând seama de preţ, durată de execuţie şi calitate,
supune spre analiză, selecţie de oferte şi aprobare comitetului
executiv al asociaţiei de proprietari, ofertele operatorilor economici
care satisfac cerinţele, în vederea executării lucrărilor, conform
legislaţiei în vigoare.

Art. 38. - Pentru protejarea intereselor proprietarilor şi ale
asociaţiei de proprietari împotriva riscurilor aferente activităţii de
administrare într-un condominiu, administratorii de imobile,
persoane fizice sau juridice, de drept public sau de drept privat, pot
încheia poliţe de asigurare de răspundere civilă profesională.
Asigurarea de răspundere civilă profesională nu acoperă riscurile
cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu
bună-ştiinţă. Persoanele care nu au calitatea de administrator de
imobile nu pot încheia poliţe de asigurare de răspundere civilă
profesională.

Art. 39. - Proprietatea comună poate fi utilizată de către
terţi, persoane fizice sau juridice, de drept public sau de drept
privat, numai cu acordul majorităţii proprietarilor membri ai
asociaţiei şi al proprietarilor direct afectaţi de vecinătate, în baza
unui contract de închiriere, de folosinţă sau de concesiune.
Art. 40. - Asociaţia de proprietari are obligaţia să ia măsuri
cu privire la îmbunătăţirea confortului termic al clădirii.

Art. 41. - Modificările constructive şi utilizarea în alte
scopuri a unor părţi sau elemente de construcţie ale clădirii, cum ar
fi: ancorarea de reclame pe pereţi, suspendarea de stâlpi, pereţi,
scări interioare şi altele asemenea, se vor putea face numai pe baza
deciziei comitetului executiv, cu acordul proprietarilor direct
afectaţi şi, după caz, pe baza unui proiect tehnic întocmit de
instituţii de specialitate, verificat de un expert autorizat, precum şi
cu autorizaţia pentru executarea de lucrări, eliberate în condiţiile
legii.

Art. 42. - Schimbarea destinaţiei locuinţelor, precum şi a
spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă faţă de destinaţia
iniţială, conform proiectului iniţial al clădirii cu locuinţe, se poate
face numai cu avizul comitetului executiv şi acceptul proprietarilor direct afectaţi cu care se învecinează, pe plan
orizontal şi vertical, spaţiul supus schimbării.

Art. 43. - Pentru lucrări majore cu privire la exploatarea,
întreţinerea, repararea, consolidarea, reabilitarea şi modernizarea
proprietăţii comune, asociaţia de proprietari poate angaja, în
numele proprietarilor şi cu semnătura lor individuală, credite
bancare sau orice alte forme de creditare, conform prevederilor
legale.

Art. 44. - Pentru riscurile cu privire la proprietatea comună,
asociaţia de proprietari, în numele proprietarilor asociaţi, poate
încheia poliţe de asigurare.

CAPITOLUL VI
Cheltuielile asociaţiei de proprietari

Art. 45. - (1) Anul fiscal al asociaţiei de proprietari este anul
calendaristic.

(2) Înainte de începutul următorului an fiscal şi pentru
fiecare an fiscal ce urmează, comitetul executiv va pregăti şi va
prezenta proprietarilor în adunarea generală un buget anual de
venituri şi cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile
asociaţiei de proprietari, inclusiv fondurile necesare organizării şi
funcţionării acesteia.
(3) Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au
obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru
repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul executiv
va pregăti şi va prezenta adunării generale suma anuală necesară
pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se
alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute în lista de
plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru
repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din
fondul de reparaţii. Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari
pot aproba şi alte fonduri cu caracter special.
(4) Asociaţia de proprietari poate deschide unul sau mai
multe conturi la oricare unitate bancară, în condiţiile legii.

Art. 46. - Toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar,
conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în
avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie
ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari, inclusiv cele
aferente fondurilor din asociaţia de proprietari.

Art. 47. - Cheltuielile asociaţiei de proprietari sunt
următoarele:
a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau
desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa
utilă a proprietăţii individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale
ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul
asociaţiei de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de altă natură.

Art. 48. - (1) Stabilirea şi repartizarea sumei care priveşte
proprietatea comună ce revine fiecărui proprietar din cadrul
condominiului se fac proporţional cu cota-parte indiviză din
proprietatea comună.
(2) Cheltuielile efectuate de asociaţia de proprietari pentru
plata unor servicii de utilităţi publice sau de altă natură, legate de
proprietăţile individuale din condominiu şi care nu se facturează
individual pe fiecare dintre acestea, se repartizează după acelaşi
criteriu care a stat la baza emiterii facturii, în conformitate cu
prevederile contractului încheiat cu furnizorul respectivului
serviciu.

Art. 49. - (1) Asociaţia de proprietari poate stabili un
sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă,
afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2 %
pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o
perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată,
fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-a aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile
asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de
maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere
vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari
şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei
de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra
proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.

Art. 50. - (1) Asociaţia de proprietari are dreptul de a
acţiona în justiţie pe orice proprietar care se face vinovat de
neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de
proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.
(2) Acţiunea asociaţiei de proprietari este scutită de taxă de
timbru.
(3) Sentinţa dată în favoarea asociaţiei de proprietari,
pentru sumele datorate de oricare proprietar, poate fi pusă în
aplicare pentru acoperirea datoriilor prin orice modalitate permisă
de Codul de procedură civilă.

Art. 51. - (1) Asociaţia de proprietari are un privilegiu
imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor şi altor spaţii
proprietăţi individuale ale proprietarilor din condominiu, precum şi
un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru
sumele datorate cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile
asociaţiei de proprietari, după cheltuielile de judecată datorate
tuturor creditorilor în interesul cărora au fost făcute.
(2) Privilegiul se înscrie în registrul de publicitate imobiliară
al judecătoriei, la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe
baza extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de
contribuţie din care rezultă suma datorată cu titlu de restanţă.
Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de
proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei sau a altui înscris
prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate.
(3) Operaţiunile de publicitate imobiliară privitoare la
privilegiul prevăzut la alin.(1) şi (2) sunt scutite de taxă de timbru.

CAPITOLUL VII
Raportul dintre administraţia publică locală şi centrală şi
asociaţiile de proprietari


Art. 52. - (1) Consiliile locale ale municipiilor, oraşelor,
comunelor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti sprijină
activitatea asociaţiilor de proprietari pentru realizarea scopurilor şi
sarcinilor ce le revin, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(2) Consiliile locale organizează în cadrul aparatului
propriu un compartiment specializat în sprijinirea şi îndrumarea
asociaţiilor de proprietari.

Art. 53. - (1) Compartimentele specializate înfiinţate în
cadrul autorităţii publice locale îndrumă şi sprijină proprietarii
pentru a se constitui în asociaţii de proprietari.
(2) Consiliile locale ale municipiilor, oraşelor, comunelor şi
ale sectoarelor municipiului Bucureşti îndrumă şi sprijină
asociaţiile de proprietari pentru îndeplinirea obligaţiilor locale ce le
revin asupra proprietăţii comune.
Art. 54. - (1) Persoanele fizice care au calitatea de
administrator de imobile sunt atestate de către primar, la
propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorităţii
administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului
local.
(2) Atestatul are drept scop certificarea calităţilor
profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de
administrare a imobilelor la asociaţiile de proprietari.
Art. 55. - Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al
consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, exercită controlul asupra activităţii
financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, din oficiu
sau la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de
proprietari.

CAPITOLUL VIII
Sancţiuni


Art. 56.
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) neluarea de către proprietari, de către asociaţia de
proprietari sau de către comitetul executiv al asociaţiei de
proprietari a tuturor măsurilor necesare pentru repararea şi
menţinerea în stare de siguranţă a clădirii şi a instalaţiilor comune
aferente (ascensor, hidrofor, instalaţii de alimentare cu apă, de
canalizare, de încălzire centrală, de preparare şi distribuire a apei
calde, instalaţii electrice şi de gaze, centrale termice, crematorii,
instalaţii de colectare a deşeurilor, instalaţii de antenă colectivă,
telefonie etc.) pe toată durata existenţei acestora;
b) neîndeplinirea atribuţiilor de către preşedinte, membrii
comitetului executiv, cenzori, administrator de imobil;
c) neexecutarea de către proprietar a lucrărilor de
întreţinere, reparaţii sau de înlocuire a elementelor de construcţii şi
instalaţii aflate în proprietatea sa individuală, dacă aceasta este de
natură să aducă prejudicii celorlalţi proprietari;
d) schimbarea de către proprietar a destinaţiei locuinţei fără
autorizaţiile şi aprobările legale;
e) modificarea aspectului proprietăţii comune, precum şi a
elementelor constructive ale clădirii fără aprobările şi autorizaţiile
legale;
f) neaplicarea sau nerespectarea prevederilor prezentei legi
de către funcţionarii publici şi personalul angajat al autorităţilor
publice locale şi centrale, inclusiv personalul regiilor sau al
societăţilor furnizoare de servicii publice de utilităţi, dacă fapta nu
a fost comisă în astfel de împrejurări încât să constituie infracţiune.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin.(1) se sancţionează
după cum urmează:
a) faptele de la lit.a), b) şi c) se sancţionează cu amendă de
la 500 lei la 3.000 lei;
b) fapta de la lit.d), cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei;
c) faptele de la lit.e) şi f) cu amendă de la 2.500 lei la
5.000 lei.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la alin.(1)
lit.a)-e) se aplică persoanelor fizice constatate vinovate, iar cea
prevăzută la alin.(1) lit.f) funcţionarilor publici sau personalului
angajat al autorităţilor publice, inclusiv personalului regiilor sau
societăţilor furnizoare de servicii de utilităţi publice.
(4) Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta lege,
făcută la sesizarea oricărei persoane interesate, precum şi aplicarea
sancţiunilor corespunzătoare se fac de către persoanele
împuternicite de Inspectoratul de Stat în Construcţii şi de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, de primari sau de
împuterniciţii acestora.

Art. 57. - Prevederile art.56 referitoare la contravenţii se
completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr.180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.

CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale


Art. 58. - (1) Instituţiile administraţiei publice locale ori
centrale sau orice alte societăţi de stat care deţin în proprietate
apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă în
clădirile de locuinţe, au acelaşi drepturi şi obligaţii ca oricare alt
proprietar din condominiu şi au obligaţia să mandateze persoane
fizice sau juridice pentru a colabora cu asociaţia de proprietari.
(2) Raporturile juridice ale proprietarului, stabilite de comun
acord cu chiriaşul, indiferent de statutul locuinţei, precum şi
nerespectarea obligaţiilor contractuale de către chiriaş nu absolvă
proprietarul de la obligaţiile sale faţă de asociaţia de proprietari
prevăzute în prezenta lege.
Art. 59. - În termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
împreună cu Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Justiţiei vor elabora şi
supune spre adoptare Guvernului normele metodologice de punere
în aplicare a prevederilor acesteia.

Art. 60. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 61. - La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă: art.35 alin.(3), art.35, art. 36, art.64, art.69 şi anexa nr.2
din Legea locuinţei nr.114/1996, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.393 din 31 decembrie 1997, cu
modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa Guvernului
nr.85/2001 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr.554 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea
nr.234/2002, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, în
condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 şi
ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.



Bucureşti, 6 iulie 2007